پروتزهای دندان و کاربرد آن‌ها - کیان طب اطلس

پروتزهای دندان و کاربرد آن‌ها

پروتز دندان چیست؟ چه استفاده ای دارد و انواع آن‌ها

پروتز دندان وسیله ای است که جایگزین دندان از دست رفته یا پوشاندن عیوب دندان می‌‌شود. این وسایل دندانپزشکی شامل ایمپلنت، روکش، بریج، دندان مصنوعی و روکش هستند. و برخی از آنها قابل جابجایی یا ثابت کردن دائمی در دهان هستند. در این مقاله به تمام سوالات شما از جمله پروتزچیست؟. و انواع آن‌ها و روش ساخت پروتز  پاسخ داده می‌شود.

 

انواع پروتز دندان چیست؟

گستره پروتزهای دندانی می‌تواند بسیار زیاد به نظر برسد. اما زمانی که یاد بگیرید هر کدام چه کار می‌کنند، می‌توان آنها را از هم متمایز کرد. این چهار نوع پروتز را بررسی کنید:۱- ایمپلنت‌های دندانی: ایمپلنت‌های دندانی مانند ریشه دندان در استخوان فک کاشته می‌شوند. و می‌توانند جایگزین یک، چند یا کل ردیف دندان‌ها میشوند. ایمپلنت‌ها بسیار انتخاب مناسبی برای بیدندانیدهستند.

۲-تاج ها: روکش‌ها تنها یک دندان آسیب دیده را می‌پوشانند. یا بخشی از یک بریج را تشکیل می‌دهند. جایی که روکش‌ها در هر طرف یک یا چند دندان مصنوعی قرار می‌گیرند. ۳-دندان مصنوعی: پروتزها جزئی هستند. و جایگزین چند دندان مصنوعی یا کامل و جایگزین ردیف دندان‌های مصنوعی می‌شوند. ۴-روکش‌ها: ونیرها پوسته‌های نازکی هستند. که دندان‌های تغییر رنگ یا تراشیده را می‌پوشانند تا ظاهر آنها را بهبود بخشد.

پروتز دندان چگونه ساخته می‌شوند؟

برای ساخت پروتز دندان، دندانپزشک شما ارزیابی کاملی از دندان‌های‌شما انجام می‌دهد. و از دندان‌های درگیر برای پروتز دندان عکس اشعه ایکس می‌گیرد. این به دندانپزشک شما اجازه می‌دهد تا پروتزی تهیه کند که از دندان‌های باقی مانده پشتیبانی کند. به شما امکان می‌دهد به طور معمول غذا بخورید و صحبت کنید و عالی به نظر برسید. سپس، دندانپزشک از دندان شما غالب‌گیری می‌کند. سپس قالب را به لابراتوار می‌فرستند. پروتزهای دندانی را می‌توان از طیف وسیعی از مواد از جمله چینی، رزین کامپوزیت، زیرکونیا ساخت.

ادامه مراحل به روکش دریافتی بستگی دارد. اگر روکش ایمپلنت باشد: برای قرار دادن ایمپلنت، دندانپزشک یک فیکسچر تیتانیومی وارد استخوان شما می‌کند. و سپس باید چندین ماه قبل از قرار دادن پروتز منتظر بمانید. تا مطمئن شوید که ایمپلنت به درستی قرار گرفته و در استخوان محکم شده است. اگر روکش، بریج یا روکش دریافت می‌کنید، دندانپزشک ممکن است بخشی از سطح دندان را برداشته. تا آن را برای پروتز آماده کند. پروتزها باید بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که به خوبی و راحتی در دهان شما قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید