مراقبت های پس از ایمپلنت - کیان طب اطلس

مراقبت های پس از ایمپلنت

مراقبت های پس از ایمپلنت

بعد از  جراحی ایمپلنت دندان مراقبت های پس از ایمپلنت باید انجام گردد. برای رسیدن به بهبودی بایدصبور باشید. ایمپلنت جنس تیتانیوم است. در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد تا بتواند جایگزین ریشه از دست رفته باشد.  هنگامی که بتواند در استخوان فک قرار گیرد و جوش بخورد و لایه پروتز مانندی روی دندان قرار بگیرد تا مدتی تقریبا بیست روز به عنوان دندان طبیعی در دهان نقش ایفا می‌کند. اما نکته بسیار مهم اینجاست که ایمپلنت‌ها نیز برای اینکه بتواند به خوبی جای خالی دندان طبیعی را پر کنند، نیاز به یکسری مراقبت‌های پس از ایمپلنت دارند.

در ساعات اولیه جراحی  کاملا دراز بکشید و استراحت کنید. به  طور کلی دو روز اول جراحی درد بیشتر‌ حس می‌شود و معمولا مقداری تورم هم وجود دارد. در این مدت به مراقبت و احتیاط بیشتری نیاز‌‌ است. ازحرکاتی که موجب کشیدگی دهان و دندان‌ها می‌شود و همچنین خوردن خوراکی‌های‌سفت حدالامکان جلوگیری شود.

روز سوم بعد از جراحی درد کمتر‌ شده ولی تورم هنوز مشاهده می‌شود. در این بازه می‌توانید از خوراکی‌های بیشتری استفاده‌کنید ولی با طرف مقابل خود بجوید که فشار زیادی بر بافت لثه وارد نشود.

به طور کلی پیشرفت درمان مستمر و زمان بر خواهد بود. در صورت عدم بهبودی با دندان پزشک خود مشورت داشته باشید. معمولا بعد از جراحی مقدار اندکی خونریزی وجود خواهد داشت. می‌توانید اندکی فشار دهید یا از یک گاز پانسمان استفاده کنید. برای کاهش تورم پیش آمده می‌توانید از یخ استفاده کنید.

مراقبت های پس از ایمپلنت و اتمام درمان باید انجام گردد

نکته حائز اهمیت اینکه ایمپلنت بر خلاف دندان از سپر دفاعی کم‌تری برخوردار هست. در نتیجه بایستی جهت مراقبت ایمپلنت و بهره مندی طولانی از آن نکات بهداشتی و مراقبتی را با دقت و حساسیت بیشتری در نظر داشته باشیم.
اگر بافت اطراف ایمپلنت دچار عفونت شود قطعا علایم درد و حساسیت بسیار کمتری نسبت به دندان طبیعی خواهد داشت.
حتی تا زمان تخریب زیاد استخوان استخوان اطراف آن ممکن است متوجه علائم آن نشوید.
بهترین راه حل برای آگاهی از وضعیت بافت اطراف ایمپلنت مراقبت‌های مکرر و معاینات منظم در طول زمان توسط دندانپزشک معالج هست. نکته بسیار مهم اینکه در عرض کمتر از چند ماه یک ایمپلنت می‌تواند در اثر تخریب استخوان از دست برود و زمانی متوجه آن می‌شود که ایمپلنت را بایستی خارج نمودو برای جبران آن درمان‌های طولانی و پرهزینه لازم خواهدبود.
در راستای حفظ و نگهداری ایمپلنت‌های خود
چند نکته ویژه را یادآور می‌شویم:
۱-استفاده از مسواک و نخ دندان یا نخ سوپرفلاکس مخصوص بريج ها “بصورت روزانه و دقیق
۲- استفاده از دهانشویه در صورت تجویز پزشک معالج
۳- استفاده واترجت برای بریج‌ها و ایمپلنت‌های تمام فک
۴- معاینات با فواصل منظم سال اول هر ۶ ماه و در طول سال‌های آتی بصورت سالانه البته این فواصل زمانی با مشورت پزشک مشخص می‌گردد
۵- در موارد پیچیده درمانی بایستی روش‌های خاص مراقبتی را رعایت نمایید. بطور مثال واترجت ،سوپرفلاس مواد ضد عفونی کننده زیر لثه ای و…

 

در این مطلب سعی شد مراقبت های پس از ایمپلنت را به صورت ساده توضیح داد.

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید