اباتمنت دندان چیست و انواع اباتمنت؟ - کیان طب اطلس

اباتمنت دندان چیست و انواع اباتمنت؟

انواع اباتمنت‌ها و مزایا و معایب‌انها

ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزینی دندان‌ها است. ایمپلنت‌ها در زیر استخوان فک قرار میگیرد. طبق مقالات قبلی ابمپلنت دندان ۳ بخش دارد: فیکسچر٬ اباتمنت و روکش دندان است. در این مقاله اباتمنت‌ها و انواع آن و کاربردش در ایمپلنت دندان را برسی خواهیم کرد. نقش دندان مصنوعی را ایفا میکند. اگر شما هم از انواع ایمپلنت اطلاع ندارید. در ادامه کامل توضیح خواهیم داد. ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزینی  دندان است. زیرا از جنس تیتانیوم است و سازگاری بالایی با بدن دارد. پس از برش لثه و قراردادن ایمپلنت بعد گذشت مدتی این استخوان با ایمپلنت جوش میخورد.

اباتمنت چیست؟

برای قراردادن پروتز دندان بر روی فیکسچر به اباتمنت نیاز است. اباتمنت تکیه گاهی برای فیکسچر و پروتز است. در واقع اباتمنت نقش اتصال فیکسچر به پروتز را ایفا میکند. ابتدا دندانپزشک برشی در لثه شما ایجاد میکند. فیکسچر را قرار می‌دهد. پس از گذشت چند هفته از روند بهبودی دندانپزشک اباتمنت را قرار میدهد. حتما قبل از انتخاب ایمپلنت خود دقت فرمایید. در ادامه این مقاله شما رو در انتخاب بهترین ایمپلنت راهنمایی خواهیم کرد.

ایمپلنت شامل فیکسچر٬ اباتمنت و روکش دندان است

مزایا و عوارض اباتمنت:

اباتمنت از جنس تیتانیوم پایه ایی برای تاج است. نصب اباتمنت برای سهولت بازسازی بافت لثه استفاده میشود. اباتمت را به صورت دایمی یا موقت پس از قالب گیری قرار میدهند. چون برای قرار دادن اباتمنت‌ها به جراحی نیاز است ممکن است تا چند روز موارد زیر را تجربه کنید. خونریزی٬ کبودی٬ تورم و درد. در صورت طولانی شدن این موارد حتما با دندانپزشک خود مراجعه کنید.

انواع اباتمنت:

سمان شونده‌ها: 

سطح اش صاف است. با چسب به ایمپلنت اتصال پیدا میکند.

اباتمنت‌های پیچ شونده: 

به کمک شیار‌هایی که دارد متصل میگردد. به کمک پیج اباتمنت به روکش وصل میگردد.

اباتمنت‌های ضمایم اوردنچری: 

از  انواع اباتمنت میتوان به اباتمنت‌های اوردنچر اشاره کرد. در این روش اتصال با کمک فشار دست انجام میگردد. مانند دکمه‌های فشاری با کمی فشار دست کامل قرار متصل میشوند.

 اباتمنت‌های زاوبه دار بایوتک دنتال: 

این نوع اباتمنت‌ها به نسبت جدیدتر از بقیه هستند. اباتمنت‌های زاویه دار بایوتک در زاویه‌های ۷/۵ و ۱۵و ۲۲ موجود هستند. و همچنین در انتخاب کدام یک از این اباتمنت‌ها بستگی به شرایط دهان و استخوان فک و دندان‌های تان است که جراحی چگونه انجام میشود. در شرایط مختلف میتوان از انواع اباتمنت استفاده نمود.

 

 

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید